Ο ρόλος του αναστοχασμού στην ανάπτυξη αιτιολογικών συλλογισμών και μεταγνωστικής ενημερότητας κατά την επίλυση προβλημάτων φυσικής

Σούλιος Ιωάννης, Ψύλλος Δημήτρης
Σχολικός Σύμβουλος Α/θμιας Εκπ/σης, souliosg@otenet.gr
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, psillos@eled.auth.gr

Ο σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να ερευνήσει τον τρόπο με τον οποίο ο αναστοχασμός επιδρά στην παραγωγή αιτιολογικών συλλογισμών και στην ακρίβεια της μεταγνωστικής ενημερότητας κατά τη λύση προβλημάτων. Αρχικά, ένα τυχαίο σύνολο 202 μαθητών Στ΄ Δημοτικού ταξινομήθηκε σε 4 ομάδες σύμφωνα με τις κυρίαρχες αντιλήψεις που παρουσίασαν για τα ηλεκτρικά κυκλώματα. Από κάθε ομάδα επιλέχθηκαν 15 μαθητές (Ν=60) επιλέχθηκαν για να λύσουν δυο προβλήματα με απλά ηλεκτρικά κυκλώματα διαφορετικής δυσκολίας και στη συνέχεια να αναστοχαστούν επί της διαδικασίας επίλυσης μέσω κατάλληλων προτροπών αμέσως μετά τη λύση κάθε προβλήματος και να δώσουν τις εκτιμήσεις τους για τη δυσκολία του έργου και τη βεβαιότητα για τη λύση πριν και μετά τον αναστοχασμό. Η ανάλυση των πρωτοκόλλων κατέδειξε την επίδραση του αναστοχασμού και της παραγωγής αιτιολογικών συλλογισμών στην ακρίβεια των μεταγνωστικών εμπειριών για τη δυσκολία του έργου και της βεβαιότητας για τη λύση σε σχέση με την πραγματική τους γνωστική επίδοση.

ΣυνημμένοΜέγεθος
Αρχείο σε μορφή PDF402.13 KB

Συνεδρία 05

Αίθουσα Ι4, Προεδρείο: Μίχας Π., Πνευματικός Δ.

8 Μαι 2009 15:00 - 17:00