Οι εμπειρίες των μαθητών με 4 οπτικές αναπαραστάσεις του μικρόκοσμου
Βασίλης Αμαριωτάκης1, Βάσω Σπηλιωτοπούλου2 & Γιώργος Ιωαννίδης1
1 Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Πατρών, vamariot@yahoo.gr, gsioanni@upatras.gr
2 Γενικό Τμήμα Παιδαγωγικών Μαθημάτων, Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικών και Τεχνολογικών Μαθημάτων, spiliot@otenet.gr
Στην εργασία αυτή επίκεντρο είναι οι εμπειρίες μαθητών, ηλικίας 15-16 χρονών, με 4 οπτικές αναπαραστάσεις (ΟΑ) των σχολικών βιβλίων των Φυσικών Επιστημών που σχετίζονται με τον μικρόκοσμο. Οι συγκεκριμένες ΟΑ δόθηκαν στους μαθητές χωρίς υπότιτλους ή επεξηγήσεις, ενώ οι μαθητές είχαν διδαχθεί τις αντίστοιχες ενότητες των βιβλίων. Τους ζητήθηκε να τις περιγράψουν βάζοντας λεζάντα σε κάθε μια από αυτές και να εντοπίσουν συσχετίσεις με τη δομή της ύλης. Τα ευρήματα δείχνουν μικρή εξοικείωση των μαθητών με το διδακτικό υλικό που έχουν ήδη διδαχθεί και δυσκολία του να αναγνωρίζουν γνωστές οντότητες και έννοιες σε αυτές. Η πλέον αναγνωρίσιμη ΟΑ είναι αυτή του DNA, αφού φαίνεται ότι το χαρακτηριστικό μοντέλο αναπαράστασής του αναγνωρίζεται πιο εύκολα από τους μαθητές. Η ανάλυση των περιγραφών των μαθητών οδήγησε σε κάποιες κατηγορίες που δείχνουν διαφορετικά επίπεδα αναγνώρισης και διάκρισης του αναπαριστώμενου περιεχομένου των ΟΑ από τους μαθητές. Τα αποτελέσματα συζητούνται, επίσης, υπό το πρίσμα της αποτελεσματικότητας και της αξιοποίησης του διδακτικού υλικού στις σχολικές τάξεις.
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
Αρχείο σε μορφή PDF | 766.84 KB |
Συνεδρία 15
Αίθουσα Ι1, Προεδρείο: Σπηλιωτοπούλου Β., Σταύρου Δ.