Συγκριτική αξιολόγηση σχολικών εγχειριδίων γυμνασιακής φυσικής & χημείας: ο ρόλος της διδακτικής των φυσικών επιστημών
Τσούλος Γεώργιος, Τσαπαρλής Γεώργιος
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Τμήμα Χημείας, gtsoulos@cc.uoi.gr
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Τμήμα Χημείας, gtseper@cc.uoi.gr
Στην παρούσα εργασία συγκρίνουμε τα γυμνασιακά σχολικά εγχειρίδια της φυσικής και της χημείας με δύο άλλα διδακτικά εγχειρίδια, ένα Αμερικάνικο («Φυσική με διερώτηση») και ένα Ελληνικό («Εισαγωγή στις Φυσικές Επιστήμες»). Τα μη σχολικά βιβλία είναι γραμμένα από ερευνητές της διδακτικής των φυσικών επιστημών (φ. ε.), καλύπτουν την ύλη της γυμνασιακής φυσικής και της χημείας και η συγγραφή τους βασίστηκε στη μέθοδο της διερώτησης (inquiry) και στο εποικοδομητικό μοντέλο αντίστοιχα. Η αξιολόγηση των παραπάνω βιβλίων πραγματοποιήθηκε από 34 εκπαιδευτικούς ΠΕ4, που διδάσκουν κυρίως στο γυμνάσιο, ως προς τα εξής χαρακτηριστικά: περιεχόμενο, δομή, αναγνωσιμότητα, μεθοδολογία και βαθμό κατανόησης και για οκτώ ενότητες: θερμότητα, χημικές αντιδράσεις, βαρύτητα, διαλύματα, ενέργεια, ηλεκτρισμός, μάζα-πυκνότητα, ευθύγραμμη ομαλή κίνηση. Αν και η στατιστική επεξεργασία λόγω του οριακά μικρού δείγματος δεν οδηγεί σε σίγουρα συμπεράσματα σε πολλές περιπτώσεις, οι γενικές τάσεις στα ποσοτικά αποτελέσματά δείχνουν ότι εν γένει τα βιβλία των ειδικών υπερτερούν των σχολικών βιβλίων σε όλους σχεδόν τους τομείς.
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
Αρχείο σε μορφή PDF | 395.33 KB |
Συνεδρία 16
Αίθουσα Ι4, Προεδρείο: Κλωνάρη Κ., Φασουλόπουλος Γ.