Διδακτική προσέγγιση της Ειδικής Θεωρίας της Σχετικότητας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Κυριακή Δημητριάδη, Κρυσταλλία Χαλκιά και Κωνσταντίνος Σκορδούλης
Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Αθηνών
kdimitr@primedu.uoa.gr, kxalkia@primedu.uoa.gr και kskordul@primedu.uoa.gr
Στην εργασία αυτή περιγράφεται μία ποιοτική έρευνα που έχει ως αντικείμενο τη διδασκαλία της Ειδικής Θεωρίας της Σχετικότητας (ΕΘΣ) σε μαθητές της Α' λυκείου. Ο στόχος ήταν να διερευνηθεί αν και ως ποιο σημείο οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι σε θέση να κατανοήσουν τις βασικές έννοιες της ΕΘΣ. Η διδασκαλία βασίστηκε στο μοντέλο του κοινωνικού κονστρουκτιβισμού και ως διδακτικό εργαλείο (και εργαλείο έρευνας) αξιοποιήθηκαν σύντομες ιστορίες, οι οποίες είχαν διατυπωθεί με απλό τρόπο. Οι ιστορίες αυτές βασίζονται σε καθημερινές καταστάσεις και εμπειρίες, νοητικά πειράματα, παράδοξα και πειραματικά δεδομένα. Κάθε ιστορία διαπραγματεύεται μία έννοια της θεωρίας, ώστε σταδιακά να "χτίσουν" οι μαθητές τα δύο αξιώματα της θεωρίας και στη συνέχεια να μπορέσουν να επεξεργαστούν κάποιες συνέπειες της θεωρίας (σχετικότητα του ταυτοχρονισμού, διαστολή του χρόνου και συστολή του μήκους). Οι μαθητές δουλεύουν σε ομάδες, όπου καλούνται να αναπτύξουν τα επιχειρήματά τους. Οι συζητήσεις αυτές ηχογραφούνται. Τα αποτελέσματα της έρευνας προκύπτουν από την ανάλυση των συζητήσεων και των ερωτηματολογίων.
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
Αρχείο σε μορφή PDF | 390.44 KB |
Συνεδρία 18
Αίθουσα Ι1, Προεδρείο: Αθανασίου Κ., Τσελφές Β.