Διδασκαλία της έννοιας του μορίου στη β΄γυμνασίου: έμφαση στην εποικοδομητική και νοηματική προσέγγιση

Δημήτριος Κολιούλης, Κωνσταντίνος Καμπουράκης, Γεώργιος Τσαπαρλής
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Τμήμα Χημείας, gtseper@cc.uoi.gr
Μέση Εκπαίδευση, 1ο Λύκειο Φιλιππιάδας

Στην παρούσα εργασία διδάχθηκαν (με άδεια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου) σε πειραματική διδασκαλία τα τρία μαθήματα τα σχετικά με την έννοια του μορίου από ένα νέο πειραματικό διδακτικό υλικό (βιβλίο) χημείας για τη β΄ τάξη του γυμνασίου. To υλικό στοχεύει στην ενθάρρυνση της εποικοδομητικής διδασκαλίας και της εννοιολογικής νοηματικής μάθησης. Η εφαρμογή έγινε από τέσσερις έμπειρους εκπαιδευτικούς σε τέσσερα δημόσια γυμνάσια, ένα πειραματικό και τρία άλλα αστικά, δύο συνεχόμενες σχολικές χρονιές (2006-07 και 2007-08). Οι μαθητές απάντησαν στο ίδιο τεστ δύο φορές, πριν και μετά από την πειραματική διδασκαλία. Βρέθηκε ότι οι επιδόσεις των μαθητών βελτιώθηκαν σημαντικά (και στατιστικά σημαντικά) σε όλα τα σχολεία και ήταν παρόμοιες τις δύο σχολικές χρονιές. Το πειραματικό γυμνάσιο σημείωσε αρκετά υψηλότερες επιδόσεις τόσο στο αρχικό όσο και τελικό τεστ, ενώ τα άλλα τρία σχολεία είχαν παρόμοιες μεταξύ τους επιδόσεις. Τέλος, αξιοσημείωτο είναι ότι τη δεύτερη σχολική χρονιά χρησιμοποιήθηκε το νέο σχολικό εγχειρίδιο χημείας β΄ γυμνασίου, αλλά δεν παρατηρήθηκαν διαφορές σε σχέση με το προηγούμενο εγχειρίδιο.

ΣυνημμένοΜέγεθος
Αρχείο σε μορφή PDF582.14 KB

Συνεδρία 12

Αίθουσα Ι1, Προεδρείο: Ιωαννίδης Γ., Παπαδοπούλου Β., Χατζηεφραιμίδης Ε.

9 Μαι 2009 09:00 - 11:00