«Σπουδές της Επιστήμης» και Επιστημονική Φαντασία: Κριτικές προσεγγίσεις
Ιωάννα Σταύρου, Κώστας Σκορδούλης
Εργαστήριο Διδακτικής και Επιστημολογίας Φυσικών Επιστημών
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ioanna.k.stavrou@gmail.com
Η εργασία αυτή αφορά στη σχέση ανάμεσα στις «Σπουδές της Επιστήμης» και στη λογοτεχνία της επιστημονικής φαντασίας. Ως προϊόν «πολιτισμικής διασταύρωσης» ανάμεσα στις Φυσικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες, οι διηγήσεις της επιστημονικής φαντασίας προσφέρουν το πεδίο επανεξέτασης της επιστημονικής φαντασίας ως πηγή για τις Σπουδές της Επιστήμης, την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και λειτουργούν ως εν δυνάμει διαμεσολαβητικό εργαλείο στο διάλογο ανάμεσα στην Επιστήμη και τις Ανθρωπιστικές Σπουδές, δημιουργώντας το πλαίσιο της κριτικής προσέγγισης των επιστημονικών και τεχνολογικών πρακτικών, της επιστημονικής κουλτούρας και της επιστημονικής γνώσης. Πολλά κείμενα επιστημονικής φαντασίας αναφέρονται σε ιδέες ή διερευνούν θέματα οικεία στο πλαίσιο των «Σπουδών της Επιστήμης», επομένως μπορούν να θεωρηθούν ως μέσο διερεύνησης της διασύνδεσης της επιστημονικής γνώσης, της τεχνολογικής εξειδίκευσης και των πολιτισμικών ηθών. Η κριτική θεώρηση των θεμάτων που αφορούν στην Επιστήμη και στην Τεχνολογία καθώς και τα διλήμματα που διατυπώνονται στην επιστημονική φαντασία σχετίζονται με τις πολιτισμικές εκφάνσεις της Επιστήμης και της Τεχνολογίας και δημιουργούν το πλαίσιο οραματισμού εναλλακτικών καταστάσεων και νέων συσχετίσεων.
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
Αρχείο σε μορφή PDF | 387.1 KB |
Συμπόσιο 2
Συμπόσιο ιστορίας και φιλοσοφίας των επιστημών
Αίθουσα Α3,
Οργανωτής: Σκορδούλης Κ., Συζητητής: Πουρνάρη Μ.