Οι πολλαπλές προσεγγίσεις της διδασκαλίας και της μάθησης της χημείας: έμφαση στο μακρο-επίπεδο και ο ρόλος της πρακτικής εργασίας
Γεώργιος Τσαπαρλής
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Τμήμα Χημείας, gtseper@cc.uoi.gr
To χημικό εργαστήριο και άλλες πρακτικές δραστηριότητες συνιστούν αναπόσπαστο τμήμα της χημικής εκπαίδευσης. Σε αυτήν την εισήγηση, η προσοχή μας συγκεντρώνεται σε εναλλακτικές προς την παραδοσιακή μορφές πειραματικής διδασκαλίας, η οποία έχει επικριθεί ότι δίνει λίγη έμφαση στη σκέψη. Ειδικότερα εξετάζουμε τις παρακάτω μορφές εργαστηρίου: μέσω διερώτησης (inquiry), βασισμένο σε εργασίες τύπου πρότζεκτ, βασισμένο στην επίλυση προβλημάτων, βασισμένο στη σύνδεση της χημείας με τη ζωή και τέλος τις συνεργατικές πρακτικές δραστηριότητες. Η γνώση του περιεχομένου αλλά και η κατάλληλη παρατήρηση των φαινομένων είναι κεντρικά στην εργαστηριακή εργασία. Τα πειράματα επίδειξης είναι ιδιαίτερα χρήσιμα για να κατευθύνουν την προσοχή των μαθητών στα σημαντικά παρατηρησιακά ερεθίσματα των πειραμάτων. H εννοιολογική κατανόηση της χημείας παρέχεται τελικά μέσω του υπομικροσκοπικού και του συμβολικού επιπέδου. Όμως, η σύνδεση του μακροεπιπέδου με τα άλλα δύο επίπεδα είναι αναπόσπαστο αλλά δύσκολο εγχείρημα. Η ιστορία της επιστήμης μπορεί να έχει μεγάλη αξία εδώ. Η εισήγηση ολοκληρώνεται με μερικές μελλοντικές προοπτικές για την πρακτική εργασία.
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
Αρχείο σε μορφή PDF | 986.22 KB |
Προσκεκλημένη ομιλία 2
Αμφιθέατρο, Προεδρείο: Τζουγκράκη Χ., Φωτιάδης Κ.