Άτυποι συλλογισμοί και κοινωνικο-επιστημονικά ζητήματα
Ελένη Μπενιάτα, Βασίλης Τσελφές, Μαρία Τσάπαλη
ΤΕΑΠΗ, ΕΚΠΑ, eleni_beniata@yahoo.gr
ΤΕΑΠΗ, ΕΚΠΑ, tselfesv@ecd.uoa.gr
ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ, ma.tsa.08@hotmail.com
Στην εργασία αυτή επιχειρούμε μια βιβλιογραφική επισκόπηση στην περιοχή της έρευνας της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών (ΔΦΕ) που ενδιαφέρεται κυρίως για τη διδακτική διαχείριση κοινωνικο-επιστημονικών ζητημάτων (ΚΕΖ). Η επισκόπηση αυτή εστιάζει στο γεγονός ότι η συγκεκριμένη διδακτική διαχείριση είναι εκ των πραγμάτων εμβαπτισμένη σε δομές άτυπων συλλογισμών, που κατά κάποιο τρόπο συναντάμε και στην επιστημονική δραστηριότητα, αν και όχι στα επιστημονικά κείμενα. Οι δομές αυτές είναι πολύ πιο εύπλαστες από τις δομές των τυπικών συλλογισμών, σχετίζονται με γνώσεις, δεξιότητες, πεποιθήσεις και αξίες με ελάχιστα προβλέψιμο τρόπο και δυσκολεύουν το σχεδιασμό διδακτικών παρεμβάσεων με σαφείς στόχους. Επικουρικά προς τη βιβλιογραφική επισκόπηση πραγματοποιούμε και μια σύντομη αναδρομή στα αποτελέσματα μιας εκτεταμένης έρευνας, που πραγματοποιήθηκε με μαθητές ελληνικού δημοτικού σχολείου. Τα συμπεράσματά μας μιλούν για την ανάγκη διαμόρφωσης μιας ιδιαίτερης διδακτικής πειθαρχίας· μιας πειθαρχίας που επιβάλλουν στη διδακτική διαδικασία τα πραγματικά ζητήματα της καθημερινής ζωής, τα οποία τίθενται de facto, ενδιαφέρουν τα σύγχρονα Προγράμματα Σπουδών (ΠΣ) και δεν μπορούν να κατασκευαστούν ή να μετασχηματιστούν ειδικά για την εκπαίδευση.
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
Αρχείο σε μορφή PDF | 396.59 KB |
Συνεδρία 10
Αίθουσα Ι5, Προεδρείο: Κασσέτας Α., Βαμβακίδου Ι., Θωίδης Ι.