Ανάπτυξη της Προσωπικής Επιστημολογίας για την επιστήμη της Φυσικής & εφαρμογές στην εκπαίδευση

Δημήτρης Πνευματικός & Πάρης Παπακανάκης
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, dpnevmat@uowm.gr

Οι πεποιθήσεις των ατόμων για τη φύση της γνώσης και τη διαδικασία του γιγνώσκειν φαίνεται ότι επηρεάζουν σημαντικά την εννοιολογική ανάπτυξη. Με βάση τις απόψεις που περιγράφουν την προσωπική επιστημολογία ως ένα σύνολο αλληλοσυνδεόμενων διαστάσεων οι οποίες αναπτύσσονται με διαφορετικούς ρυθμούς και έχουν προκατάληψη ανά πεδίο γνώσης, στην παρούσα μελέτη διερευνώνται οι επιστημολογικές πεποιθήσεις των παιδιών και των εφήβων για την επιστήμη της Φυσικής. Στην έρευνα συμμετείχαν 280 μαθητές και μαθήτριες από τρεις ηλικιακές ομάδες (8.5, 11.5 και 14.5 χρόνων). Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν την ελληνική προσαρμογή του ερωτηματολογίου επιστημολογικών πεποιθήσεων των Conley, et al. (2004). Τα αποτελέσματα επιβεβαίωσαν τη δομή του ερωτηματολογίου, αναδεικνύοντας 4 διαστάσεις της προσωπικής επιστημολογίας. Οι έλληνες μαθητές διαθέτουν ώριμες επιστημολογικές πεποιθήσεις για την ανάπτυξη της γνώσης και την τεκμηρίωση του γιγνώσκειν. Oι επιστημολογικές τους πεποιθήσεις, ωστόσο, αναφορικά με την πηγή του γιγνώσκειν και τη σταθερότητα της γνώσης είναι ανώριμες. Συζητούνται εφαρμογές για τη διδασκαλία της Φυσικής.

ΣυνημμένοΜέγεθος
Αρχείο σε μορφή PDF446.06 KB

Συνεδρία 13

Αίθουσα Ι4, Προεδρείο: Χαλκιά Κ., Παρούση Α., Σιβροπούλου Ρ.

9 Μαι 2009 09:00 - 11:00