Το ατομικό μοντέλο του Bohr Επιστημολογική ανάλυση - Εκπαιδευτική αξιοποίηση

Πανδώρα Χατζηδάκη
Διδάκτορας του τμήματος Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης, Πανεπιστήμιο Αθηνών
Καθηγήτρια φυσικός, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, hadzidaki@otenet.gr

Ένα από τα πλέον αμφιλεγόμενα ζητήματα στη διδασκαλία των υποατομικών διαδικασιών είναι εάν πρέπει να διδάσκεται το μοντέλο του Bohr και, εάν ναι, με ποιόν τρόπο. Το ευρύτερο ερευνητικό μας πρόγραμμα υιοθετεί την καλώς θεμελιωμένη θέση της γνωσιακής ψυχολογίας ότι οι ιστορικές διαδικασίες προσφέρουν ένα μοντέλο της ίδιας της μαθησιακής δραστηριότητας, βοηθούν, επομένως, τους διδασκόμενους να συγκροτήσουν, ν' αλλάξουν και να επικοινωνήσουν επιστημονικές αναπαραστάσεις. Υπ' αυτήν την προοπτική, προχωρήσαμε σε μία διεξοδική επιστημολογική ανάλυση της ερευνητικής στρατηγικής του Bohr κατά την περίοδο γέννησης της κβαντικής θεωρίας, με σκοπό να κατανοήσουμε τη συμβολή του ατομικού του μοντέλου στις διαδικασίες εννοιολογικής αλλαγής από την κλασική στην κβαντική κοσμοθεώρηση. Παρουσιάζουμε εδώ τα κύρια αποτελέσματα της συγκεκριμένης ανάλυσης και προτείνουμε τρόπους ενσωμάτωσης και αξιοποίησής τους σε διδακτικές παρεμβάσεις ικανές να οδηγήσουν τους διδασκόμενους σε ουσιαστική κατανόηση τόσο της κβαντικής θεωρίας όσο και της ‘Φύσης της Επιστήμης.

ΣυνημμένοΜέγεθος
Αρχείο σε μορφή PDF400.49 KB

Συνεδρία 09

Αίθουσα Α2, Προεδρείο: Σκορδούλης Κ., Νικολαντωνάκης Κ.

8 Μαι 2009 17:30 - 19:30