Είναι δυνατό να βρεθεί το ηλεκτρόνιο του υδρογόνου στη θεμελιώδη κατάστασή του έξω από τον χώρο που ορίζεται ως τροχιακό 1s; Νοηματικές δυσκολίες μαθητών λυκείου για βασικές κβαντοχημικές έννοιες και προσπάθειες εννοιολογικής αλλαγής
Παπαφώτης Γ., Τσαπαρλής Γ. Μέση εκπαίδευση, 1o Λύκειο Ιωαννίνων, gpapafotis@sch.gr Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Τμήμα Χημείας, gtseper@cc.uoi.g
Αυτή η εργασία εξετάζει τη βαθειά κατανόηση και την κριτική σκέψη για βασικές κβαντοχημικές έννοιες που διδάσκονται στη γ΄ λυκείου θετικής κατεύθυνσης. Σκοπός μας ήταν να πετύχουμε εννοιολογική αλλαγή σε φοιτητές. Αρχικά έγινε μια ποσοτική μελέτη (n = 125) από τους οποίους επελέγησαν 23 φοιτητές/τριες για να πάρουν μέρος σε ημιδομημένες συνεντεύξεις, ατομικά ή σε μικρές ομάδες, έτσι ώστε να αλληλεπιδράσουν συντονιζόμενοι από τον ερευνητή. Σε αυτή την εργασία περιοριζόμαστε στα αποτελέσματα μιας μόνο ερώτησης: «Είναι δυνατό να βρεθεί το ηλεκτρόνιο του υδρογόνου στη θεμελιώδη κατάστασή του έξω από τον χώρο που ορίζεται ως τροχιακό 1s; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας». Βρέθηκε ότι η πιθανολογική φύση της έννοιας του τροχιακού ήταν απούσα από τη σκέψη αρκετών φοιτητών. Η προσέγγισή μας για την εννοιολογική αλλαγή στηριζόταν στον εποικοδομισμό και χρησιμοποιήθηκαν ενεργητικές και συνεργατικές μέθοδοι μάθησης που αποδείχτηκαν αποτελεσματικές σε ένα αριθμό περιπτώσεων. Η ποικιλία στις προσεγγίσεις των φοιτητών εξηγήθηκε με τη θεωρία του Ausubel για τη νοηματική και τη μηχανική μάθηση και από την ικανότητα χρήσης ανώτερης τάξεως γνωσιακών ικανοτήτων. Πάντως η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε μπορεί να είναι χρήσιμη για όλους τους φοιτητές, ανεξάρτητα από τη συμπεριφορά τους στις παραδοσιακές γραπτές εξετάσεις.
Attachment | Size |
---|---|
Αρχείο σε μορφή PDF | 425.6 KB |
Συνεδρία 14
Αίθουσα Α2, Προεδρείο: Τσαπαρλής Γ., Αναστασίου Α.