Η Λειτουργία της Εικόνας στα Σχολικά Εγχειρίδια: η περίπτωση του «Ερευνώ & Ανακαλύπτω» της Στ΄ Δημοτικού

Νίκος Αλχασίδης, Κατερίνα Δημητριάδου
Εκπαιδευτικός, Μεταπτ. Φοιτητής ΠΤΔΕ, ΠΔΜ, Π.Ε. Καστοριάς, nalchas@sch.gr
Λέκτορας Διδακτικής Μεθοδολογίας ΠΤΔΕ, ΠΔΜ, adimitriadou@uowm.gr

Η εφαρμογή του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών στο Δημοτικό Σχολείο συνεπάγεται τη μετάβαση από τον καθημερινό λόγο στην ταξινομική γλώσσα της επιστήμης, με στόχο τη συστηματοποίηση και αναμόρφωση της κοινής εμπειρίας των μαθητών. Η μετάβαση αυτή γίνεται αισθητή στα κείμενα των σχολικών εγχειριδίων, τα οποία αποτελούν αναπαραστατικούς «σημειωτικούς πόρους» για τη σχολική αναπλαισίωση της γνώσης. Αξιοποιώντας τις θεωρίες που προέρχονται από το χώρο της Κοινωνικής Σημειωτικής για την πολυτροπικότητα στην εκπαίδευση και σε συνδυασμό με τη Συστημική Λειτουργική Γλωσσολογία, στην παρούσα εισήγηση αναλύονται οι εικόνες των εγχειριδίων της Στ΄ Δημοτικού «Ερευνώ και Ανακαλύπτω» ως προς τα δομικά τους χαρακτηριστικά και δίνονται ενδεικτικά παραδείγματα. Στόχος της ανάλυσης είναι να αναδειχθεί ο ρόλος της συγκεκριμένης εικονογράφησης στο σχολικό και επιστημονικό γραμματισμό των μαθητών, αλλά και να διαφανούν οι προθέσεις -συμπτωματικές ή ηθελημένες- των συγγραφέων.

AttachmentSize
Αρχείο σε μορφή PDF760.88 KB

Συνεδρία 13

Αίθουσα Ι4, Προεδρείο: Χαλκιά Κ., Παρούση Α., Σιβροπούλου Ρ.

9 May 2009 09:00 - 11:00