Σύγκριση πειραματικής και παραδοσιακής διδασκαλίας των φαινομένων ανάκλασης και διάθλασης του φωτός σε μαθητές Β΄ Γυμνασίου

Παππάς Χρήστος, Καθηγητής Γενικού Λυκείου Άνω Καλεντίνης Άρτας, cpappas@cc.uoi.gr Καμαράτος Ματθαίος, Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήματος Φυσικής Παν. Ιωαννίνων, mkamarat@cc.uoi.gr Κώτσης Κωνσταντίνος, Αναπληρωτής Καθηγητής Π.Τ.Δ.Ε., Παν. Ιωαννίνων, kkotsis@cc.uoi.gr

Η μελέτη αυτή στοχεύει στη σύγκριση της διδασκαλίας της Φυσικής όταν γίνεται με τη βοήθεια του πειράματος σε σχέση με την παραδοσιακή διδασκαλία στον πίνακα. Εξετάζει την επίδραση του πειράματος στην απόδοση των μαθητών αμέσως μετά τη διδασκαλία και σε βάθος χρόνου. Εφαρμόστηκε σε μαθητές Β΄ Γυμνασίου με θέμα διδασκαλίας «Ανάκλαση και Διάθλαση του Φωτός». Το δείγμα της έρευνας ήταν 372 μαθητές από αστικές και ημιαστικές περιοχές της Ηπείρου. Από αυτούς οι 202 διδάχτηκαν πειραματικά εκτελώντας οι ίδιοι πειράματα, ενώ οι υπόλοιποι 170 διδάχτηκαν παραδοσιακά. Η επίδραση του τρόπου διδασκαλίας εξετάστηκε με τη χρήση ερωτηματολόγιου. Τα ερωτηματολόγια απαντήθηκαν από τους μαθητές στο επόμενο μάθημα από τη διδασκαλία του αντικειμένου καθώς και μετά από δυο μήνες. Επίσης δόθηκαν τα ίδια ερωτηματολόγια και μετά από έξι μήνες σε δύο τμήματα μαθητών. Η έρευνα έδειξε ότι οι μαθητές, που διδάχθηκαν το αντικείμενο μέσω πειραματικών δραστηριοτήτων, αποτύπωσαν καλύτερα τις σωστές έννοιες. Αξιοσημείωτο είναι ότι με την πειραματική διδασκαλία η γνώση αφομοιώνεται καλύτερα από τους μαθητές και κυρίως εξακολουθεί να υφίσταται για μεγάλο χρονικό διάστημα.

AttachmentSize
Αρχείο σε μορφή PDF406.47 KB

Συνεδρία 12

Αίθουσα Ι1, Προεδρείο: Ιωαννίδης Γ., Παπαδοπούλου Β., Χατζηεφραιμίδης Ε.

9 May 2009 09:00 - 11:00