Ιδέες μαθητών για έννοιες των Φυσικών Επιστημών: σημασίες λέξεων στη μητρική/ τοπική γλώσσα;
Ειρήνη Σπυράτου, Άννα Βαρσάμου, Βασίλης Τσελφές
ΤΕΑΠΗ, ΕΚΠΑ, eirinispyratou@yahoo.com
Διδασκαλείο Νηπιαγωγών Αθηνών, indieann@gmail.com
ΤΕΑΠΗ, ΕΚΠΑ, tselfesv@ecd.uoa.gr
Στην εργασία αυτή ελέγχουμε ποιοτικά την υπόθεση ότι, οι ιδέες των μαθητών για έννοιες των Φυσικών Επιστημών (ΦΕ) δεν αποτελούν τίποτα περισσότερο από σημαινόμενα (έννοιες) που αποδίδει στα σημαίνοντα (λέξεις) η τοπική (μητρική συνήθως) γλώσσα των μαθητών. Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιούμε τα επεξεργασμένα αποτελέσματα ενός ερωτηματολογίου που απάντησαν Έλληνες μαθητές. Το ερωτηματολόγιο συνέταξαν, διακίνησαν, επεξεργάστηκαν και δημοσίευσαν αναγνωρισμένοι ερευνητές των Γνωσιακών Επιστημών, διερευνώντας την εξέλιξη των ιδεών των μαθητών για την περισσότερο (ίσως) μελετημένη έννοια της Φυσικής: την έννοια της δύναμης. Για την ανάλυσή μας χρησιμοποιήσαμε τις σημασίες που αποδίδει στη λέξη «δύναμη» ένα έγκριτο ελληνικό λεξικό (σημασίες που προσδιορίζονται στο λεξικό περιγραφικά και με παραδείγματα στο σχετικό λήμμα). Τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν σε σημαντικό βαθμό την υπόθεσή μας. Η επιβεβαίωση της υπόθεσης μας οδηγεί να διατυπώσουμε τις επιφυλάξεις μας για την αποτελεσματικότητα μιας διδασκαλίας που στοχεύει τις εναλλακτικές ιδέες των μαθητών και την ίδια στιγμή στηρίζεται σε μια τοπική-φυσική γλώσσα και την αναπόφευκτα συνδεδεμένη με τη γλώσσα αυτή κουλτούρα.
Attachment | Size |
---|---|
Αρχείο σε μορφή PDF | 398.29 KB |
Συνεδρία 03
Αίθουσα Ι4, Προεδρείο: Μαυρικάκη Ε., Αλευριάδου Α.