Είναι δυνατό να βρεθεί το ηλεκτρόνιο του υδρογόνου στη θεμελιώδη κατάστασή του έξω από τον χώρο που ορίζεται ως τροχιακό 1s; Νοηματικές δυσκολίες μαθητών λυκείου για βασικές κβαντοχημικές έννοιες και προσπάθειες εννοιολογικής αλλαγής

Παπαφώτης Γ., Τσαπαρλής Γ. Μέση εκπαίδευση, 1o Λύκειο Ιωαννίνων, gpapafotis@sch.gr Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Τμήμα Χημείας, gtseper@cc.uoi.g

Αυτή η εργασία εξετάζει τη βαθειά κατανόηση και την κριτική σκέψη για βασικές κβαντοχημικές έννοιες που διδάσκονται στη γ΄ λυκείου θετικής κατεύθυνσης. Σκοπός μας ήταν να πετύχουμε εννοιολογική αλλαγή σε φοιτητές. Αρχικά έγινε μια ποσοτική μελέτη (n = 125) από τους οποίους επελέγησαν 23 φοιτητές/τριες για να πάρουν μέρος σε ημιδομημένες συνεντεύξεις, ατομικά ή σε μικρές ομάδες, έτσι ώστε να αλληλεπιδράσουν συντονιζόμενοι από τον ερευνητή. Σε αυτή την εργασία περιοριζόμαστε στα αποτελέσματα μιας μόνο ερώτησης: «Είναι δυνατό να βρεθεί το ηλεκτρόνιο του υδρογόνου στη θεμελιώδη κατάστασή του έξω από τον χώρο που ορίζεται ως τροχιακό 1s; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας». Βρέθηκε ότι η πιθανολογική φύση της έννοιας του τροχιακού ήταν απούσα από τη σκέψη αρκετών φοιτητών. Η προσέγγισή μας για την εννοιολογική αλλαγή στηριζόταν στον εποικοδομισμό και χρησιμοποιήθηκαν ενεργητικές και συνεργατικές μέθοδοι μάθησης που αποδείχτηκαν αποτελεσματικές σε ένα αριθμό περιπτώσεων. Η ποικιλία στις προσεγγίσεις των φοιτητών εξηγήθηκε με τη θεωρία του Ausubel για τη νοηματική και τη μηχανική μάθηση και από την ικανότητα χρήσης ανώτερης τάξεως γνωσιακών ικανοτήτων. Πάντως η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε μπορεί να είναι χρήσιμη για όλους τους φοιτητές, ανεξάρτητα από τη συμπεριφορά τους στις παραδοσιακές γραπτές εξετάσεις.

ΣυνημμένοΜέγεθος
Αρχείο σε μορφή PDF425.6 KB

Συνεδρία 14

Αίθουσα Α2, Προεδρείο: Τσαπαρλής Γ., Αναστασίου Α.

9 Μαι 2009 15:00 - 17:00